Private Banking is dood, lang leve Private Banking! - VP&P
Voogt Pijl & Partners
Search Icon
×

Private Banking is dood, lang leve Private Banking!


Je kent ze wel, de Private Banking reclames met daarin welgestelde heren en dames die heel moeilijk kijken bij het aanschaffen van hun derde of vierde huis in het buitenland of bij de overdracht van hun zeer goed lopend familiebedrijf aan zoon of dochter. Uiteraard kan alleen de private bank deze klant uitstekend helpen bij het maken van de juiste keuzes…

Maar, dat is natuurlijk geheel onjuist en ook een hopeloos achterhaalde gedachte. Deze benadering van private banking is ten dode opgeschreven.
Waarmee voegt een Private Bank nu waarde toe voor deze klant?
  • De persoonlijke aandacht aan de klant, bijna 24/7 beschikbaar
  • Goede kennis opgebouwd van de klant en van zijn of haar behoeftes
  • Aanwezigheid van specialistische kennis en expertise binnen de private bank
    (beleggen, financiële planning, etc.)

Uitdagingen

Omdat deze vorm van dienstverlening erg kostbaar is, is deze alleen beschikbaar voor de (zeer) vermogende klanten. En dat is natuurlijk een gemiste kans, aangezien verreweg het merendeel van de Nederlanders iets minder vermogend is. Deze ‘gewone’ klanten (in bankterminologie: retail klanten) willen ook gewoon het allerbeste en best passende advies van hun bank krijgen. Uiteraard ook graag 24/7, op het ‘device’ dat de klant op dat moment wil gebruiken.

De eerdergenoemde heerlijk ouderwetse gedachte over Private Banking zie ik nog dagelijks terugkomen in diverse jaloersmakende reclame-uitingen op tv en in magazines. Ja, jaloersmakend, want laat ik eerlijk zijn: dat soort luxeproblemen zou ik toch ook graag willen hebben. Zo ook die persoonlijke aandacht van mijn bank.

Op meerdere gebieden zie ik echter een verschuiving optreden in de dienstverlening. Laat ik de wereld van beleggen als voorbeeld nemen: mede ingegeven door aangescherpte regelgeving hebben veel banken hun product- en adviesaanbod fors moeten inkrimpen. Ze stellen in plaats daarvan uitgebreide online tools of begeleiding beschikbaar voor al hun klanten. Ik word als klant daarbij door deze tools geholpen om zelf de juiste keuzes te kunnen maken. Dit gebeurt op basis van mijn wensen, doelstellingen en mijn risicobereidheid. Deze tools zijn inmiddels zo ontwikkeld dat het niet meevalt om hier als Private Banking adviseur nog serieus waarde aan toe te kunnen voegen. Daar bovenop komt dat er geen informatievoorsprong meer is bij de adviseur. Ik kan tegenwoordig zelf online alle relevante informatie via diverse kanalen tot me nemen. Beleggen, maar bijvoorbeeld ook financiële planning, is daarmee geen speelveld meer alleen voor Private Banking.

Kansen

Deze verandering biedt een bank meteen ook geweldige kansen om nog veel meer waarde toe te voegen voor de ‘gewone’ klanten. Door alle bij de bank beschikbare data goed te analyseren en in te zetten, is verregaande personalisatie van de dienstverlening mogelijk. Dit betekent een meer persoonlijke benadering en maatwerk adviezen voor mij als ‘normale’ klant.

Wanneer techniek en de beschikbare data nog beter worden ingezet door de banken dan is schaling van dergelijke maatwerkdienstverlening geen enkel probleem meer. De techniek maakt het dan mogelijk om 24/7 aan álle klanten gepersonaliseerd advies te geven. Advies waar de klant op dat moment ook écht op zit te wachten.

Het Private Banking concept dat vroeger alleen beschikbaar was voor de ‘happy few’ kan dan worden aangeboden aan alle klanten van de bank. Private Banking voor iedereen.

Lang leve Private Banking!!

Michiel Commandeur is consultant van Voogt Pijl & Partners, een middelgroot boutique adviesbureau gespecialiseerd in business transformatie in de financiële sector.
Michiel

Michiel Commandeur

Lees meer over Michiel