Business transformatie in de financiële sector

Rationaliseren kanalen en dienstenportfolio

Fundamentele keuzes in kanalen en productportfolio

Met een veranderend afnamepatroon van klanten, met toenemende digitalisering, maar ook met minder loyale klanten, is de business case van distributiekanalen (bijvoorbeeld kantoren of agentschappen) en de productportfolio niet meer wat die vroeger was. Met kostenbesparing ‘aan de binnenkant van de organisatie’ kunnen fundamentele keuzes in kanalen en productportfolio worden uitgesteld, maar het is verstandig om ook aan de buitenkant te acteren waar nodig.

 

Het rationaliseren van kanalen en diensten vereist een duidelijke visie op klantbehoefte en toegevoegde waarde voor klanten. Daarnaast is een heldere analyse van de winstgevendheid van klantgroepen, distributiekanalen en producten- en diensten relevant. Daarbij is het cruciaal om de analyse te enten op assortimentsniveau, op afnamepatroon en op archetypen klanten. Met deze inzichten kan de constructie van een aangepaste product-markt-distributiemix worden gestart, al dan niet rond het thema ‘omni-channel’.

 

Met deze expertise kan de organisatie haar proposities tunen op afnemergedrag en de business case van haar kanalen en productportfolio managen.

 

Geïnteresseerd in wat wij voor uw organisatie kunnen betekenen? Neemt u dan direct contact met ons op.



Bekijk bijbehorende case






Terug
Rationaliseren kanalen en dienstenportfolio