Business transformatie in de financiële sector

Migreren van producten en klanten

Integraties, productlifecycle management en rationalisatie

Als gevolg van integraties, product-lifecycle management of rationalisatie van de product-en distributiemix verandert het productaanbod aan klantgroepen soms schoksgewijs. In dat geval is in het algemeen een product- en klantmigratie aan de orde. Dat kunnen bewegingen zijn waarbij klanten worden geconfronteerd met ongevraagde effecten van de implementaties.

 

Het migreren van producten en klanten start met de integrale analyse van de productkenmerken van het gehele oude en het gehele nieuwe productassortiment. De ‘mapping’ van beide levert het inzicht in de match op functionaliteit maar ook op de mismatch. Met dat inzicht wordt de klantgroep geanalyseerd op productafname en wordt een migratiedraaiboek opgesteld waarin niet alleen de ‘technische’ migratie maar ook (indien aan de orde) de klant-communicatie en de benaderingsstrategie voor de migratie staan beschreven. In samenspraak met de frontoffice wordt uiteindelijk de migratie uitgevoerd – als een big bang of als een gefaseerde beheerste, maar ook langdurigere migratie.

 

De belangrijkste succesfactor bij migraties is een gedragen migratiestrategie; hoeveel negatieve klantimpact is toelaatbaar, hoeveel procent van de klanten/producten moet gemigreerd worden, waar ligt het eigenaarschap van de klanten/producten op welk moment in de tijd, etc.

 

Reputatierisico’s dienen actief gemanaged te worden door het uitdragen van een consistente klantboodschap, goede afspraken met de communicatieafdelingen en transparante nazorg.

 

Geïnteresseerd in wat wij voor uw organisatie kunnen betekenen? Neemt u dan direct contact met ons op.



Bekijk bijbehorende case






Terug
product en klantmigratie